ZAPRASZAMY NA SZKOLENIEOBSŁUGA PACJENTA W PLACÓWCE MEDYCZNEJ
20-21.06.2024 Warszawa
CELE
Głównym celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych i psychologicznych personelu medycznego na polu komunikacji z pacjentem, z uwzględnieniem technik asertywności, rozwiązywania konfliktów i zarządzania stresem.Uczestnicy dowiedzą się jak komunikować się z pacjentem w trudnych sytuacjach, jednocześnie dbając o wysoki poziom obsługi klienta i jego satysfakcji, co przekłada się także na opinię o Państwa placówce medycznej.
Szkolenie daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z pacjentem. Służą temu ćwiczenia praktyczne, które łącznie zajmują ponad 60 proc. czasu szkolenia. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w kontaktach z trudnymi komunikacyjnie pacjentami.
PLAN SZKOLENIA
Style i standardy komunikacyjne w kontakcie z pacjentem
- Jak rozmawiać z pacjentem – podstawowe zasady. Rola standardów komunikacyjnych w codziennym funkcjonowaniu placówki.
- Style w komunikacji z pacjentem.
◦ Teoria komunikacji – krótkie wprowadzenie. Kiedy komunikacja jest efektywna?
◦ Klasyfikacja stylów komunikacji w warunkach pracy z klientem instytucji.
◦ Wybór stylu komunikacyjnego. Etykieta w relacjach z pacjentami.Trudny pacjent i pacjent, który sprawia problemy komunikacyjne
- Subiektywne i obiektywne wyznaczniki „trudności” pacjenta.
- Trudne rozmowy – komunikacja bezpośrednia i telefoniczna.
- Najczęstsze typy kłopotliwych pacjentów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi.
◦ Pacjent starszy (senior).
◦ Pacjent niepełnosprawny.
◦ Dziecko i rodzic dziecka.
◦ Pacjent o postawie roszczeniowej, niezadowolony, rozczarowany.
◦ Pacjent nieuprzejmy lub agresywny.
◦ Pacjent upośledzony umysłowo lub chory psychicznie.
◦ Pacjent, który „wie lepiej”.
◦ Inne typy trudnych pacjentów.
- Podstawowe zagrywki emocjonalne pacjentów. Jak na nie na bieżąco odpowiadać?
- Pułapki psychologiczne w relacjach z określonymi typami trudnych pacjentów.
- Dyskusja: trudni pacjenci na Twoim oddziale. Które typy sprawiają największe problemy i dlaczego?
Psychologia w kontakcie z pacjentem
- Emocje na linii pacjent–pracownik placówki służby zdrowia.
◦ Kontakt emocjonalny: jak sprawnie odczytywać emocje rozmówcy i adekwatnie na nie odpowiadać?
◦ Emocje negatywne: jak radzić sobie z pacjentem, gdy ten reaguje zbyt gwałtownie i emocjonalnie.
◦ Emocje jako broń pacjenta – co robić, gdy pacjent płacze.
- Osobowość pacjenta a komunikacja.
◦ Typologia osobowości – krótkie wprowadzenie. Charakterystyka typów i zaburzeń osobowości szczególnie dokuczliwych dla otoczenia.
◦ Wpływ typu osobowości pacjenta na przebieg rozmowy z lekarzem.
◦ Jak zidentyfikować typ osobowości pacjenta i dostosować do niego przekaz werbalny, niewerbalny i argumenty?Początek rozmowy z pacjentem i budowanie porozumienia
- Początek rozmowy, czyli jak zjednać sobie pacjenta.
◦ Pozytywne pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne.
◦ Elementy robienia dobrego wrażenia: mowa ciała, sposób wypowiadania się, etykieta, kontakt z pacjentem, feedback, empatia.
◦ Nawiązywanie kontaktu z pacjentami: jak zapewnić im dobre samopoczucie i jednocześnie sprawić, by nas słuchali?
- Zaufanie w kontakcie z pacjentem.
◦ Elementy składowe zaufania: wiarygodność, uczciwość, kompetencja, dobra wola, zrozumienie w warunkach pracy placówki medycznej.
- Ćwiczenie w parach: pierwsza rozmowa z nieznanym wcześniej pacjentem.
Obsługa pacjenta w praktyce – generalne zasady
- Docieranie do istoty problemu pacjenta.
◦ Rola właściwych pytań i umiejętności słuchania.
◦ Ćwiczenie w parach: wyciąganie informacji od pacjenta za pomocą pytań otwartych i parafraz.
- Komunikowanie pacjentowi złych wiadomości – podstawowe zasady.
- Rozwiązanie problemu pacjenta i sposób jego zakomunikowania.
◦ Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę pacjenta.
◦ Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań.
◦ Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla pacjenta.
◦ Dyskusja z pacjentem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji.
◦ Rady dla pacjenta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać.
- Zarządzanie czasem. Jak obsłużyć pacjenta w sposób szybki i rzeczowy.
Komunikacja z dzieckiem
- Dziecko w placówce służby zdrowia – jak podchodzić do małego pacjenta z lękami?
- Jak zapobiegać występowaniu stresu u najmłodszych.
- Techniki redukcji stresu u małego pacjenta: przeniesienie uwagi, nagrodzenie itp.
- Właściwa komunikacja z rodzicem dziecka.
Właściwa komunikacja z osobami starszymi i chorymi
- Pacjent starszy – specyfika podejścia.
◦ Stereotypy i uprzedzenia na temat wieku – jak sobie z nimi poradzić.
◦ Jak rozmawiać z osobą starszą, która nie widzi lub nie rozumie istoty problemu.
- Kontakt z pacjentem chorym i niepełnosprawnym: na co należy uważać.
- Zasady postępowania z pacjentami chorymi psychicznie.
Sytuacje konfliktowe i radzenie sobie ze zdenerwowanym pacjentem
- Konflikt z pacjentem – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje.
◦ Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty. Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.◦ Sztuka mediacji i rozwiązywania konfliktów w warunkach placówki służby zdrowia.
◦ Rozwiąż konfliktu w ośmiu krokach – uniwersalny sposób na spór z pacjentem.
- Kontakt z pacjentem, który ma pretensje do placówki lub do nas osobiście.
- Pacjent, który kłamie lub manipuluje.
◦ Identyfikacja rozmówcy manipulującego oraz stosowanych przez niego taktyk.
◦ Asertywność w kontaktach z manipulującym pacjentem. Trening asertywności.
- Dyskusja w grupie: co robimy, gdy pacjent nas obraża.
Radzenie sobie ze stresem w pracy z pacjentem
- Stres w pracy z pacjentami – przyczyny i skutki dla pracowników i organizacji.
- Identyfikacja przyczyn stresu dla pracy w służbie zdrowia.
- Metody radzenia sobie z czynnikami stresującymi pochodzącymi z zewnątrz.
◦ Zarządzanie czasem i zadaniami. Dobra organizacja pracy.
◦ Relacje z innymi ludźmi: właściwe rozładowywanie konfliktów.- Metody radzenia sobie z czynnikami wewnętrznymi – przy nadmiernej reakcji na czynniki stresujące.
- ◦ Podejście behawioralno-poznawcze (zmiana schematów myślenia i reagowania).
◦ Relacje interpersonalne: budowa sieci wsparcia.
◦ Zmiana trybu życia i pracy, rola snu i regularnych posiłków. Neurofarmakologia.- Techniki interwencji w warunkach nagłych sytuacji stresowych.
- ◦ Wzory efektywnej reakcji na stres i trudne sytuacje.
◦ Przekształcenie stresu negatywnego w stres pozytywny.
◦ Rozwiązywanie sytuacji stresowych na drodze szybkiego działania.INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Termin szkolenia: 20-21 czerwca, 2024 r.; godz. 9.00-17.00
- PROWADZĄCY: Tomasz Łysakowski
- Miejsce szkolenia: Warszawa, Centrum Szkoleniowo Konferencyjne As-Bud, biurowiec Central Tower, Al. Jerozolimskie 81
- Przerwy kawowe oraz lunch są wliczone w cenę szkolenia.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały oraz certyfikaty.
- Organizatorzy nie zapewniają miejsc parkingowych.
Koszt dwudniowego szkolenia: 1400 zł netto + 23%
Przy zapisie 3 lub więcej osób z jednej organizacji otrzymujecie Państwo 15% rabat.
Liczba miejsc ograniczona, o uczestnictwie w szkolenia decyduje kolejność zgłoszeń.
Szkolenie możemy zrealizować także w formie szkolenia zamkniętego dla pracowników Państwa firmy.
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i siedziby Klienta.
Rejestracja na szkolenie.
- Prosimy o uzupełnienie formularza: https://forms.gle/BCtbDMKy6MhoJ9u26
- Po otrzymaniu zgłoszenia otrzymacie Państwo wiadomość potwierdzającą rezerwację wraz z fakturą pro-forma.
- Po zaksięgowaniu płatności wyślemy wiadomość z potwierdzeniem otrzymania wpłaty.
- Bezpłatne anulowanie zgłoszenia może nastąpić do 12 czerwca.
- Na siedem dni przed terminem szkolenia otrzymają Państwo szczegółowe informacje organizacyjne.
Przy zapisie 3 lub więcej osób z jednej organizacji otrzymujecie Państwo 15% rabat.
Liczba miejsc ograniczona, o uczestnictwie w szkolenia decyduje kolejność zgłoszeń.
Serdecznie zapraszamy!